Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
freekbom495
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2013 12:36

Telefonische opschoning Windows PC leidt tot opstarproblemen
VRAAG: Opwelke manier kan ik de popup met öpstartwachtwoord wegkrijgen,
Via de telefoon (002127773450)wordt je benaderd door een (matig) engelssprekend persoon. Deze zegt dat Windows heeft vastgesteld dat je computer problemen veroorzaakt/heeft.
Hij vraagt je achter de laptop/Pc te gaan zitten en de combinatie “windows”+”R” te doen.
Daarna een commando EVENTVWR in te typen.
Daarmee laat jij je zien welke problemen je software en de hardware heeft (rode buttons in een lange lijst).
Vervolgens moet je naar een site http://WWW.TEAMVIEWER.COM en moet je aanklikken dat je computer op afstand word “behandeld”voor de problemen. Niets vermoedend doe je dat.
Vervolgens wordt je computer overgenomen en vind opschoning plaats, die je verder niet kunt waarnemen.
Ook krijg je een “virusscanner”: ARO 2013.
O,ja. daarna mag je betalen voor een 5 jaar warranty (sic) à 150 euro.
De persoon vraagt dan om een Visa card. Als je die niet hebt kun je ook via je bankrekening betalen.
Dan pas blijkt dat je moet betalen aan een bedrijf in INDIA:
De gegevens:
Kavish Techno soft
rek.nr. 912020024315643

Mijn bank blokkeert gelukkig de betaling op het moment dat de tancode wordt ingegeven.
Navraag bij de bank leert dat de bovenbeschreven methode een fraude manier is,
Ook op Internet blijkt deze methode al lang bekend.
Gelukking kan ik mijn rekening van een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord voorzien en lijkt er tot nu toe (zondag) niets afgeschreven.

Helaas: Mijn laptop kom ik niet meer in.
Hier staat direct na het opstarten een Nederlands scherm dat om een opstartwachtwoord vraagt.
Omdat dit pas nu gebeurt na het “onderhoud op afstand”leg ik daarmee een directe relatie en is mijn vermoeden dat de persoon die mijn laptop heeft schoongemaakt hierop ook een wachtwoord heeft geinstalleerd. Dit kan ik waarschijnlijk pas verkrijgen na betaling van de warranty.
Dat iedereen maar hiervoor is gewaarschuwd.

Microsoft geeft aan dat er NOOIT op deze wijze onderhoud of schoning plaatsheeft.
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Kijk maar eens hier: http://ophcrack.sourceforge.net/
Download de LiveCD en brand die via een brandprogramma op CD-rom en boot daarmee je PC.

Laat maar weten of het je gelukt is, want vermoedelijk is er meer aan de hand en mogelijk wordt je PC vanaf afstand bestuurd.
Heb je ook er aan gedacht Windows opnieuw te installeren?
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
freekbom495
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2013 12:36

Dank voor je antwoord
Ik heb ophcrack gedownload en gebrand.
Het probleem is dat mijn laptop tijdens windows starten, al via een oppoppend scherm vraagt om het opstartwachtwoord.
Tekst is "Voor het opstarten van de computer is een wachtwoord nodig. Geef het wachtwoord"
Keuze is alleen OK of Opnieuw opstarten.
Ik klik op opnieuw opstarten.
dan verschijnt het zwarte scherm van windows ivm herstel.
Als ik dat selecteer wordt op "select a keyboard input method"> hier US geselecteerd
Daarna start "startup repair" met searching for problems > stopt met de melding dat niet automatisch gerepareerd kan worden.
Aan de laptop te horen; start de CD met de OPHCRACK ook niet op.
Ik kan dus ook niet windows opnieuw installeren.

Hoe kan ik verder komen.
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Jammer dat je in die telefonische phising bent getrapt.
Ik adviseer mensen altijd om te zeggen dat ze abuis zijn omdat je Linux gebruikt!

Is het misschien zo dat je notebook via een bios-wachtwoord nu vrijgegeven moet worden of start het bios eerst door en komt dan het de wachtwoord vraag?

Overigens - in het ergste geval heeft de harddisk nu een wachtwoord gekregen.
Maar dat kan je allemaal in het Bios zelf zien bij Security.
Is daar niks geactiveerd dan zit het wachtwoord dus in Windows.

Hoe is Windows 7 in jouw notebook terechtgekomen?
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Ome_Frans
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2013 15:08

Ik heb me na 4 telefoontjes ook laten verleiden om er "in te trappen"
Nadat ik deze -slecht Engels sprekende- Indiërs ongeveer een uur aan de telefoon had gehad en ze, na heel veel te vragen en na heel vaak te storen in hun werk, hadden ze toch eindelijk voor elkaar wat ze wilden.
Ook ik had een opstartwachtwoord op mijn Windows 7 PC.

Gelukkig wel goed opgelet en gezien dat het maar uit 3 tekens bestond.
Dit kwam omdat ik telkens de "tool" afsloot, waarmee ze een wachtwoord op de PC wilden zetten.
Na 1 poging was ik weer ingelogd, omdat ze (waarschijnlijk uit frustratie) er het wachtwoord "123" bij mij hadden opgezet.

Voor "gewone" gebruikers zonder al te veel systeemkennis: Binnen een Teamviewer sessie, waarmee je PC op afstand bediend wordt, kun je altijd zelf ingrijpen!!! Klik op je muis of sleep ermee, of typ iets, de bestuurder op afstand is dan tijdelijk zijn controle kwijt.

Zelf kon ik niet zo snel achterhalen welke "tool" het was, maar ik heb 'm inmiddels achterhaald.
Er wordt gebruik gemaakt van standaard Windows functionaliteit, namelijk SYSKEY.EXE

Als bijlage een Word® Document met daarin wat schermafdrukken van Syskey instellingen.
[Edit]: Ik krijg geen .docx of .jpg als bijlage ge-upload, hier wordt nog aan gewerkt.

Helaas is dit bericht niet nuttig voor mensen die het probleem al hebben (en het wachtwoord niet weten), maar mocht dit je overkomen en je hebt je PC nog niet opnieuw opgestart, dan kun je zelf de instelling weer terug zetten naar de standaard instelling en is het probleem weer verdwenen.
De manier van werken is hierbij dus weer een stukje verder verklaard...

Op deze manier kun je dus ook zelf een extra wachtwoordbeveiliging op je PC instellen... (maar doe dat dan wel alleen op je eigen PC ;-) )
Gebruikersavatar
Ome_Frans
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2013 15:08

Terug naar “Blauwe schermen en opstartproblemen”