Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
Gollem
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:53

Een vrij complex netwerk, waarbij er voor mij toch wat onduidelijkheden zijn.

Volgens de specificaties van UPC zou de modem een modem/router zijn. Er is dan dus een drietal routers in het netwerk. Klopt dit?

Router 1: UPC
Router 2: Linksys
Router 3: Belkin (te vervangen door Sitecom)
Hoe loopt de bekabeling van router 1 naar router 2 naar router 3? WAN-poorten, LAN-poorten?

Of is de situatie:
Modem: UPC
Router 1: Linksys
Router 2: Belkin (te vervangen door Sitecom)
Hoe loopt de bekabeling van router 1 naar router 2? WAN-poort, LAN-poort?

Dat het netwerk RO2B traag is, is duidelijk. De Belkin is een 802.11g-router, dus met een maximale verbindingsmogelijkheid van 54 Mbps. Let wel: dit is dus een verbindingssnelheid, geen overdrachtssnelheid. Als je deze gaat vervangen, zal in elk geval het netwerk RO2B daar profijt van hebben.
Gebruikersavatar
ro2b
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 mei 2007 18:02

Ik zal wat foto's van het een en ander maken ter verduidelijking.
Overigens, is het een idee om de Belkin te vervangen door de Linksys zodat het aantal afneemt?

foto model UPC modem: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-FKOOXBWCTOS8.jpg

foto aansluiting UPC modem: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-KWYJYGT6WPDB.jpg

foto aansluiting Linksys: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-VWBG6LYFDCZW.jpg
De gele kabel verbind de twee aan elkaar.
De zwarte kabel gaat naar de Diskstation
Een grijze gaat naar de woonkamer (ivm Xtreamer)
Een grijze gaat naar de zolder (Belkin)

WAN / LAN: geen idee :?: Ik dacht dat WAN draadloos was :?

Is het handiger/beter om de diskstation via USB aan te sluiten ivm snelheid of gaat de snelheid dan juist naar beneden?

Ik hoop dat en en ander duidelijk is.
Gebruikersavatar
Gollem
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:53

Het is mij helemaal duidelijk. Jij hebt een netwerk met 3 routers.

Router 1 is de UPC modem/router
Router 2 is de Linksys
Router 3 is de Belkin (en straks de Sitecom).

Je hebt dus ook 3 netwerken.
Router 1 maakt het eerste interne netwerk. Deze router deelt IP-adressen uit aan:
Router 2, het tweede interne netwerk. De router deelt IP-adressen uit aan de aangesloten apparaten, waarschijnlijk ook aan
Router 3, het derde interne netwerk.

Ik stel voor dat je rigoreus opruiming houdt in je netwerk, zodat je nog maar één netwerk overhoudt.
Hierbij wordt de UPC modem/router leading voor wat betreft de netwerk infrastructuur.
Router 2, de Linksys, gaat ingezet worden als switch met een mogelijk draadloos netwerk.
Router 3, de Sitecom, gaat evenals de Linksys ingezet worden als switch met een mogelijk draadloos netwerk.
Als je dit helemaal uitgewerkt hebt, maken alle computers deel uit van één en hetzelfde netwerk. Tenzij je natuurlijk met zin die verschillende netwerken gemaakt hebt... En dat is nu nog even onduidelijk voor mij.
Gebruikersavatar
ro2b
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 mei 2007 18:02

Gollem schreef:Tenzij je natuurlijk met zin die verschillende netwerken gemaakt hebt... En dat is nu nog even onduidelijk voor mij.
:lol: :lol: :lol: :lol: Voor mij ook hoor. Laat ik het zo zeggen, het is gegroeid en met name omdat de vorige UPCmodem/router zonder Wifi was. Toen heb ik dus de Linksys daarnaast gezet. Als vervanger van de Wifi heb ik toen de Sitecom gekregen van UPC en deze lag al die tijd in de kast. Hiervoor heb ik de Belkin router als vervanger van een sweex router op zolder geplaatst omdat ook daar wifi noodzakelijk was vanwege het matige bereik van de Linksys. En dan opeens gaat er iets mis :oops: :oops: :oops:

Nog wel een paar vragen:
- Als ik de Linksys naar zolder verplaats en dus de Belkin(Sitecom) helemaal uit het geheel haal wordt het dan niet nog eenvoudiger? Beneden kan dan de UPCmodem/router draadloos bereikt worden, toch?
- Kan de Diskstation via USB aangesloten worden? veranderd hierdoor de "benadering" van de DS?

Uiteraard moet ik hier wel even de tijd voor hebben/nemen om alles aan te passen en een moment kiezen dat er geen overlast wordt veroorzaakt oor de anderen :!:
Gebruikersavatar
Gollem
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:53

Ik stel voor om het diskstation via het netwerk aangesloten te laten, dan is deze bereikbaar voor iedereen in het netwerk.
Een apparaat aansluiten op de USB-poort van een router geeft vaker problemen met instellingen. En daar is een NAS niet voor bedoeld.

Wat je zegt, kan, (de Linksys naar boven), maar hoeft niet. Ik ga van het weekend wel even kijken of ik kans zie een schema te maken waarin alle apparatuur een plekje vindt.

Wat jij alvast kunt uitzoeken, is het volgende:
- in welke IP-range deelt de UPC router adressen uit?
- is deze range te wijzigen?

Ik heb al enige tijd geen UPC meer, dus ik kan dat gedeelte hier thuis niet naspelen. Voor al het andere heb ik het in mijn hoofd zitten :)
Gebruikersavatar
ro2b
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 mei 2007 18:02

Ik heb even wat screendumps gemaakt van de UPC instellingen.
Wat opvalt is dat het 5GHz netwerk uitstaat. Geen idee waarom dat is.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-KW3P7ERPVWCR.docx

Als de UPC als DHCP staat ingesteld dan moet dat bij de rest (linksys) toch uit staan?
En kan het zo worden dat ik na aanpassingen maar 1 netwerk zie? Ipv nu een stuk of vier? Dat zou fantastisch zijn.
Gebruikersavatar
Gollem
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:53

De TC7200 schijnt òf 2.4 GHz òf 5.0 GHz te zijn. Waarom UPC deze keuze gemaakt heeft, is niet duidelijk, maar het zal wel een centenkwestie zijn.

Voorlopig zie ik geen enkel probleem om naar één netwerk te gaan. Geef me even een paar dagen om een mooi stappenplan te maken en dan kunnen we los!
Gebruikersavatar
ro2b
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 mei 2007 18:02

Ik ben benieuwd, succes.

Ter info toch nog hierbij de screendumps van de Linksys: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-EIOUSVQTTGWN.docx
Gebruikersavatar
Gollem
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:53

Het stappenplan ziet er als volgt uit:
1. Inventarisatie en configuratie TC7200 (UPC modem/router)
2. Configuratie Linksys
3. Configuratie Sitecom
4. Verbind alle routers
5. Verbind je netwerkapparatuur

1. Log in op de TC7200 en noteer de volgende gegevens:
LAN-IP-adres (wsch. 192.168.0.1)
Subnetmask (wsch 255.255.255.0)
DHCP instellingen

Verander vervolgens het DHCP-startadres in 192.168.0.100 en geef het een bereik van 50 adressen.
Hiermee speel je alle adressen onder de 100 sowieso vrij (behalve 1).
Vergeet niet om de wijzigingen op te slaan!

Log in op de Synology en controleer het IP-adres. Als het een vast IP-adres is, naar DHCP. Dat is straks makkelijker.

2. Koppel de Linksys af van alle andere apparaten.
Sluit vervolgens je computer bedraad aan op de Linksys.
Log in op de Linksys.
Verander het IP-adres in 192.168.0.2 (ervan uitgaand dat de TC7200 192.168.0.1 heeft)
Zet het subnetmask indien nodig op 255.255.255.0
Zet de gateway op 192.168.0.1
Zet de primairy DNS op 192.168.0.1
Save de instellingen.
Koppel de kabel naar je computer los en koppel hem weer aan. Denk eraan dat het IP-adres van de Linksys veranderd is!
Log opnieuw in op de Linksys en zet nu de DHCP-server van de Linksys uit en sla de wijzigingen op.
Koppel je computer af.

3. Koppel de Sitecom af van alle andere apparaten.
Sluit vervolgens je computer bedraad aan op de Sitecom.
Log in op de Sitecom.
Verander het IP-adres in 192.168.0.3 (ervan uitgaand dat de TC7200 192.168.0.1 heeft)
Zet het subnetmask indien nodig op 255.255.255.0
Zet de gateway op 192.168.0.1
Zet de primairy DNS op 192.168.0.1
Save de instellingen.
Koppel de kabel naar je computer los en koppel hem weer aan. Denk eraan dat het IP-adres van de Sitecom veranderd is!
Log opnieuw in op de Sitecom en zet nu de DHCP-server van de Sitecom uit en sla de wijzigingen op.
Koppel je computer af.

4. Koppel de Linksys met een netwerkkabel aan de TC7200. Gebruik op de Linksys niet de WAN-poort, maar een LAN-poort!
Koppel de Sitecom met een netwerkkabel aan de Linksys. Gebruik op de Sitecom niet de WAN-poort, maar een LAN-poort!
De TC7200 heeft nog 3 vrije netwerkpoorten waar je apparatuur op aan kunt sluiten
De Linksys heeft nog 2 vrije netwerkpoorten en de Sitecom heeft nog 3 vrije netwerkpoorten.

5. Verbind de netwerkapparatuur met één van de routers. Het maakt nu bijvoorbeeld niet meer uit aan welk apparaat je de Synology koppelt, omdat je één netwerk hebt gemaakt!

Nu rest nog het afconfigureren van het draadloze netwerk op alle routers. Wil je één draadloos netwerk, zet dan de SSID op allemaal gelijk, zet het kanaal vast, maar wel op alle routers op hetzelfde kanaal en zet de WPA(2) beveiliging op alle routers gelijk. Ongeacht waar je nu bent in huis kun je via het draadloze netwerk verbinding maken.

Zoals je ziet laat ik zoveel mogelijk de TC7200 intact. Hiermee breng ik je internetaansluiting/telefonie niet in gevaar, zodat dat te allen tijde blijft werken.
Gebruikersavatar
ro2b
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 mei 2007 18:02

Oke, alvast bedankt, ik ga er gelijk mee aan de slag.

gelijk maar een vraagje
Bij stap 1: "geef het een bereik van 50 adressen", Is dit de DHCP Poolsize?
Gebruikersavatar
ro2b
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 mei 2007 18:02

Gebruikersavatar
Gollem
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:53

ro2b schreef:Oke, alvast bedankt, ik ga er gelijk mee aan de slag.

gelijk maar een vraagje
Bij stap 1: "geef het een bereik van 50 adressen", Is dit de DHCP Poolsize?
Yep. Dat klopt.
Heeft de UPC-modem/router 192.168.0.1 als IP-adres?
Gebruikersavatar
Gollem
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:53

De DNS-server is 192.168.1.14 en de gateway is 192.168.1.1. Verander deze allebei in het IP-adres van de TC7200 (naar verwachting 192.168.0.1).

Het IP-adres van het diskstation (192.168.1.28) kan veranderd worden naar 192.168.0.28, er nog steeds van uitgaand dat het IP-adres van de TC7200 192.168.0.1 is.
Gebruikersavatar
Gollem
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:53

Let op: na de wijziging van het IP-adres is het diskstation niet meer bereikbaar als het is aangesloten op de Linksys!
Gebruikersavatar
ro2b
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 mei 2007 18:02

Gollem schreef:
ro2b schreef:Oke, alvast bedankt, ik ga er gelijk mee aan de slag.

gelijk maar een vraagje
Bij stap 1: "geef het een bereik van 50 adressen", Is dit de DHCP Poolsize?
Yep. Dat klopt.
Heeft de UPC-modem/router 192.168.0.1 als IP-adres?
Ja

Terug naar “Internet en Netwerken”